2-vuotis hääpäivä!  Niin se aika kulkee..vastahan me mentiin naimisiin!... kahden vuoden päästä haluaisin alkaa kasvattamaan vatsaani, ainakin 8,5 kuukaudeksi... vauvakuume on hurja ja mietin kaikenlaista asiaan liittyvää. Pelkoja, iloja, suruja, huolta ja murhetta.. Ja oma lapsettomuushistoria vaivaa, vaikka painonpudotus voikin tuoda ratkaisun siihen, ei se ole varmaa. 

 

Sisko ei saanutkaan vielä konettaan takaisin, ensi viikolla sitten.. jospa se omakin sitten jo kotiutuisi..

 

Sappikohtauksista: niin hassua kun se onkin, mulla ei ole todettu sappikiviä, ei kyllä ole niitä tutkittukaan.. kohtauksia on ollut tänä keväänä eka tammikuussa ja sen jälkeen melkeenpä joka kuu parempi tai pahempi kohtaus.. verikokeissa EI näy suurempia muutoksia, sappitiehyeiden kohtaus tms. ne sanoi viimeksi... hämärän peitossa on vielä kaikki tuo..ylävatsan ultralla kai selviäisi onko siellä mitään ja jos on niin mitä?? Nytkin on epämääräinen tunne tuolla yläoikealla ja keskellä palleaa.. ja selässä! Olen huomannut, että tietyt ruoka-aineet ja varsinkin niiden yhdistely tuottaa kipua ja kohtauksen: kahvi, jäätelö, (salami)pitsa, suklaa, omena ja kurkku, hapokkaat juomat liiallisesti saatuina, mausteet, viini, etikkappohjaiset jutut.... yksin ei monesta mitään tule, mutta esim. perjantaina yhdistelin sujuvasti pitsan, viiniä ja jädeä... opin taas, ettei sekään sovi. Olen joskus kuullut, että toisilla sappi systeemit leikataan samalla kun tehdään lihavuusleikkaus - pitää asiasta keskustella klinikalla. Ja Sarille: GBP on gastric bypass, eli suomennettuna..umm.. mahalaukun ohitusleikkaus..en ole ihan varma oikeasta suomennoksesta.. 

Huomenna onkin Palssan luona tapaaminen, olen aivan kauhusta kankeana! Pelkään, että musta kaivetaan esille kamalia asioita, joista en itsekään tiennyt mitään.. ja muutenkin aina ns. syyniin joutuminen on vallan ahistavaa.. pelkään sanovani asioita väärin, tai siis pikemminkin niin, että ne voidaan tulkita väärin ja hermostuneena mä pölötän ihan suunäpäänä.. ja yksi on tietysti se pelko, että mulle isketään joku laihdu 20 kiloa ennen leikkausta... ajatuksena se on niin iso, vaikka halusivat ne minun ennen mahdollista leikkausta nutraavan tai eivät, minä aion sen tehdä. Oma maksa, ainoa maksa...

 

Mukavaa muuten, että Tanja on siirtänyt itsensä kanssa vuodatukseen :) Mä jo linkitinkin sut tuohon uudelleen... olen miettinyt sitä rannekoru asiaa ees sun taas ja mulla olis yksi idea...haluan siitä itselleni merkityksellisen ja kestävän - korun joka kulkee kanssani loppuikäni muokkautuen aina välissä..rakentuen..

 

Piti vielä muokkailla... Merja kyseli fillaroinnista... kutsuisihan se, vaan siin ei mokomassa pysy ilmat renkaissa.. haaveissa olisi uusi fillari..isompaa runkokokoakin, kun on tuo 26 tuumainen hieman matalahko.. 

Ja Sarille: leikkauksen jälkeen olisi todellakin omat kommervinkkinsä.. ekanakin syömään opetteleminen, juomaan opetteleminen ja liikkumaan opetteleminen säännöllisesti. Ruokailuissa on tärkeää hyvin pureskelu, pienet (n.1.5-2dl) annokset ja se, ettei ruoan kanssa saa juoda vaan juominen (suositus 2l/vrk) pitää toimittaa syömisten ulkopuolella pienesti naukkaillen.  Hyvin tärkeää on myös proteiinipainotteinen ruokavalio sekä calsiumin ja vitamiinien ottaminen. 4krt vuodessa tulee ottaa myös b-vitamiini piikkejä. 

 

Itseäni tuossa ruokailuissa mietityttää juuri se juomattomuus: mä en osaa syödä juomatta. hitaus ja pureskelu ei ole ongelma, minähän olen lännen hitain syöjä muutenkin... ja samoin minua huolestuttaa se, että voinko enää syödä rakastamiani hedelmiä ja kasviksia samanlailla? Niissä on paljon kokoa vaan niukasti energiaa ja kuitenkin energiaa tulisi saada tarpeeksi.. mmm.. kaikenlaisia kysymyksiä on mielessä - huomenna menen kysymyslistan kanssa RT tapaamiseen ja katsotaan kuinka viisaana tulenkaan takaisin :D