Päivä 1: Tietosi 
Ikä 30
Pituus 175cm
Paino 109kg
Vyötärö 102cm
Lantio  128,5cm
Reisi 73cm
Paitakoko 46/48/50
Housukoko 48/50
Lähtöpaino 183kg
Tavoitepaino 95kg


Päivä 2: Oletko tyytyväinen pituuteesi? Kumma kyllä, olen aina halunnut olla lyhyempi! Yleensä kai ihmiset haluaa olla pidempiä.. tunnen monesti olevani hieman Goljat tyylinen kuulantyöntäjä nainen.. mutta ainakin yllän joka paikkaan... :P En siis ole täysin tyytyväinen.. 

 

 


Päivä 3: Kenen vartaloa ihailet ja miksi? En oikein osaa sanoa.. on monia kauniita vartaloita.. mutta jos saisin sormia napsauttamalla jonkun vartalon saada..hmm.. J Lo. Kiva, isohko sbeba ja muutoinkin semmoinen kaunis. Ei liian laiha - mikään ei mun mielestä ole niin inhottavaa, kuin vartalo, jossa luut törröttää esillä. Liika laihuus siis ei viehätä. Sopusuhtaisuus ja se, kuinka kantaa kehoaan on parasta.


Päivä 4: Mitä pelkäät kaikkein eniten painon pudottamisessa? Ihon tilaa.. joka näyttää huonolle. Myös sitä, että mussa arvostetaan eri piirteitä kuin ollessani isoimmillani: luonne lähinnä.. Toisaalta oman minäkuvan muuttuminen on ihan hirveintä.. En monesti tunne tuntevani enää itseäni: se mitä muut sanovat minusta tuntuu ihan oudolle ja vieraalle..Näen itseni toisin, kuin muut, uskoisin. 


Päivä 5: Miksi haluat pudottaa painoa? Teetkö sen itsesi vuoksi?Perään kuulutan terveyttä ja hyvinvointia sekä henkisesti että fyysisesti ja tahdon näyttää paremalle, turhamaista, mutta näin on. Itseni vuoksi ja vain itseni vuoksi. Ehkä tuleville lapsilleni osittain myös.. Jotta edes voisin päästä sinne lapsen teko vaiheeseen saakka ja olla sitten aktiivisempi ja jaksavaisempi äiti, joka toivottavasti pysyy terveenä pidempään ja elää pidempään. Mutta itselleni pääosin tätä teen. En jaksa, halua olla enää kamala läski, pienestä ylipainosta en välitä.Kipinä laihduttamiseen alkoi, kun aloin todella tuntemaan oloni vastenmieliseksi ja väsyneeksi, enkä halunnut enää mennä edes ulos, koska häpesin itseäni niin. 

Päivä 6: Jos ahmit, miksi teet niin? Nuorempana kyllä tein tätäkin, mutten ole vuosiin ja vuosiin enää - enkä varsinkaan leikkaukseni jälkeen ole edes ajatellut moisia. Sairastin masennuksen ohella syömishäiriöitä (bed/bulimia=määrittelemätön syömishäiriö..ohhoh..) mutta pitkä terapia auttoi myös siihen samoin lääkitys ja tunteiden muutoin käsittelyn oppiminen. Ruoka on polttoaine.


Päivä 7: Tietävätkö vanhempasi, että yrität pudottaa painoa? Miten he suhtautuvat asiaan?  Tietävät. Kaikki tietävät. Ja kannustavat. Ovat ylpeitä saavutuksistani - varmasti paljon itseäni enemmän. En haluaisi tehdä näin isoja juttuja salassa, eikä se onnistuisikaan. Mutta kannustus on kovaa, varsinkin äitini puolelta.

 


Päivä 8: Millaista liikuntaa harrastat ja miten usein? En harrasta. Mitään, enkä ainakaan usein. :D Olen laiska, vihaan hikoilemista ja muutenkaan en ole liikunnallinen ihminen. Kävelen päivittäin ainakin pari kilometriä ja töissäni liikun.. silloin tällöin uin tai teen jotain muuta.. pitäisi, pitäisi...

Päivä 9: Onko sinulle kommentoitu painostasi ikävään sävyyn? On. Usein. Lapsena, nuorena, aikuisenakin. Toiset kommentit on jääneet todella ikävästi mieleen, ja aina huonoina hetkinä sitä muistelee juuri niitä ja oikein rypee niissä oloissa.. 

Päivä 10: Mistä asiasta on ollut kaikkein vaikeinta luopua painon pudottamisen vuoksi? Hhmm.. kuulostaapa tyhmälle nyt, mutta joistakin vaatteista. Kun on ollut joitakin suht uusia ja kivoja.. ja sit ne on jääneet isoiksi ennenkuin on kerennyt niitä kunnolla edes pitää.. Muuten en koe, että olisin joutunut luopumaan jostakin. Jos ruoasta puhutaan, niin kohtuus on kullanarvoinen asia, ja sen kanssa on hyvä kulkea käsikädessä. En kiellä itseltäni mitään, miksi pitäisikään? Nautin hyvällä omallatunnolla kaikkea, mutta pakostakin määrät on pienempiä ja kohtuus ei karkaa lapasesta.

Päivä 11: Kenen blogi inspiroi sinua kaikkein eniten elämäntapamuutoksessasi ja miksi? Luen aika vähän laihisblogeja, mutta listallani on muutama joita seuraan.. en varsinaisesti inspiroidu mistään, mutta toisten onnistuminen luo myötä mielihyvää :) Parasta tsemppiä ja fiiliksiä olen saanut leikattujen omalta palstalta ja tapaamisista: näkee toisten muutoksen ihan konkreettisesti. 


Päivä 12: Mitä syöt yleensä?  Päivän mittaan?? Aamupalan, lounaan, välipalan, ehkä toisenkin välipalan, päivällisen, iltapalan.. yleisesti ottaen aika proteiinipainotteisesti. Jugut, rahkat on suosiossa, ruisleipä juuston ja kinkun kanssa.. tavallisia ruokia: mitä välttelen on helpompaa: nopeita, vaaleista viljoista tulevia hiilareita, makeita ja rasvaisia juttuja - aiheuttavat huonoa oloa. Pahimpia ovat esim. täytekakut ym. makeat tai friteeratut ruoat. 

Päivä 13: Pudotatko painoa terveellisin vai epäterveellisin keinoin? Terveellisin. ehdottomasti. Kaikenlaisia kuureja olen eläissäni kokeillut ja sairastanut tietynasteista syömishäiriötä (vr. bulimiaa), mutta kun olen painoa pudottanut isompia määriä, on siinä aina ollut taustalla terveellinen, monipuolinen ruokavalio. Laihtuminen on elimistölle muutenkin aika rankkaa, ainakin sille musta tuntuu, niin parasta on antaa sille oikeanlaista polttoainetta. Kaikenlaista siis kokeiltu, mutta terveellisesti pääsen terveenä maaliin. Se on pääasia.


Päivä 14: Millainen on tavoitekroppasi? En varmaan koskaan sitä saavuta, koska iho on.. mitä on.. mutta jos saisin kaikki ihoroikot pois, niin olisin ihan tyytyväinen itseeni - kunhan tästä vielä laihdun jokusen.. kymmentä.. kiloa. Yllättävää kyllä, olen alkanut näkemään omassa kropassani kauniitakin asioita ja huomannut, että voisi olla huonomminkin. Mulla on leveet lanteet, iso peffa, mutta noin yleisesti ottaen olen sopusuhtainen omassa kropassani. Malliltani olen tiimalasi. Kunhan jaksaisin niin lihaksisto pitäisi treenata kuntoon.. sopusuhtaisuus ja ylpeydellä oman kehon kantaminen on kaunista. :) Sitä kohden siis. 

Päivä 15: Oletko kasvissyöjä? Jos olet, onko lihasta luopuminen auttanut sinua painonhallinnassa? Jos et ole, oletko koskaan harkinnut kasvissyöjäksi ryhtymistä? En ole kasvissyöjä. En ole vakavissani koskaan harkinnut, koska satun pitämään erityisesti kanasta ja kalasta -punainen liha voisi olla se, mistä voisin luopua. Kasvisruoka on tosin hyvää - ja toivoisin osaavani laittaa sitä monipuolisemmin.. mitä en siis todellakaan osaa :P

Päivä 16: Milloin sait ensimmäisen kerran päähäsi pudottaa painoa? Olin varmaan siinä 9-10 vuotias... 

Päivä 17: Lempiruokasi? Ei oikein ole sellaista.. mutta mikä on yksi kestosuosikki on kanafile paistettuna, tomaattisiivuja siihen päälle.. majoneesia ruikkarille ja sitten kana ja tomaatit siihen.. ts. kanahamppari home made versiona.. 

Päivä 18: Mikä ruoka on paheesi? öö.. ruoka..? ei mikään. Tai no.. juustot. Rakastan juustoa.


Päivä 19: Mitä kohtaa kropassasi treenaat mieluiten? Miksi?  Mahaa - se on inha löllö. 

Päivä 20: Mitä aerobista liikuntaa harrastat mieluiten? Mm.. käykö crosstrainer??? 


Päivä 21: Mistä saat parhaita vinkkejä terveellisten elämäntapojen noudattamiseen? Omasta päästä :P Onhan noita luettu.. kiloklubit sun muut ja käyty RT:n juttusilla pitkiä aikoja.. 

Päivä 22: Kerro viisi parasta puolta itsestäsi! Onko pakko, jos ei osaa?? Öööh.. No.. pidän itsessäni empatiakyvystäni. Ehdottomasti parasta minua. En luovuta helpolla. Pystyn puhumaan tunteistani. Kuuntelutaito. Ulkonäöllisesti parasta minua lie.. hiukset :D (Joko tuli viis..??)


Päivä 23: Onko median luoma nais-/mieskuva osasyy siihen, miksi haluat pudottaa painoa?  Ei varsinaisesti, pikemminkin median julkituomat terveysriskit... :P Olen millainen olen, koskaan en voi kaikkia ulkoisella habituksellani miellyttää.. mutta terveenä toivon pysyväni.

Päivä 24: Milloin huomasit ensimmäisen kerran, että uurastuksesi oli alkanut tuottaa tulosta? Öö.. mikä niistä kerroista? Tai näistä? Mutta sanotaan, että konkreettisin muutos ilmeni, kun puin eräät housut jalkaani, joihin en ennen mahtunut (tai ne ei siis menneet kiinni..) ja lähdin käveleen ja hups keikkaa, ne tippuikin kirjaimellisesti jaloista. Tää oli joskus viime kesänä, joku -40 kiloa ++ tms.. eli kauan siihen meni. :P

Päivä 25: Miten aiot jatkaa eteenpäin sen jälkeen, kun olet saavuttanut tavoitteesi? Pysyä tasapainossa.. paino nousee kilon pari, laskee kilon pari.. normaalia, tervettä elämää. Koskaan en aio antaa painon enää nousta salakavalasti ja piilotellen - säännöllinen vaakailu ja vaatteissa joustamaton mitoitus.. ja jos paino nousee, sille tehdään jotain HETI ei vasta viidessadas päivä.. 


Päivä 26: Mikä motivoi sinua kaikkein eniten saavuttamaan tavoitteesi? Oma olo. Se mielikuva pienemmästä minusta. Se tunne, että olen saavuttanut jotain, mitä havittelin. 

Päivä 27: Miten selviydyt ympärillä olevista houkutuksista (esim. syntymäpäivistä, pikkujouluista)?Ei niistä tarvitse SELVIYTYÄ.. ne tulee, ne menee, mä elän. Mulla ei ole mitään kiellettyä.. otan mitä mieli tekee, määrät on pienempiä. Juhlat on aina juhlia ja arki arkea. En koe yhtään huonoja oloja siitä, että toisinaan herkuttelen. 

Päivä 28: Oletko kokenut vastoinkäymisiä elämäntapamuutoksesi aikana? Miten selvisit esteistä? Olen. Jumeja. Kun paino junnaa. Oman navan kaivelulla ja toisaalta unohtamalla koko jutun. Yrittämällä katsoa jo saavuitettuja tuloksia ja antamalla ajan kulua.. ja tekemällä pienoisia muutoksia syömisiin.. Mulle painon junnaamiset on aina kova paikka, tunnen kamalaa halua rangaista itseäni niistä, ikäänkuin ne olisi mun vika, vaikka näin ei yleensä ole. Mutta selvitty on niistä menneistä - uusia odotellessa... :P

Päivä 29: Millainen mies/nainen on mielestäsi kaunis?'Itsevarma, joka pukeutuu itseään parhaiten pukeviin vaatteisiin, on huoliteltu ja positiivinen. Joka antaa itsessään olevan persoonan näkyä, joka on empaattinen, hauska ja tulee hyvin toimeen ihmisten kanssa. Kauneus on paljon muutakin kuin ulkoinen habitus.


Päivä 30: Kerro itsestäsi kymmenen asiaa ja päivitä ensimmäisenä päivänä antamasi tiedot! KYMMENEN ASIAA. Oh nou...Nooh, yritetään...

1. Olen lähihoitaja

2. Rakastan kirjoja ja lukemista, kunhan vain kykenen siihen

3. Kykenemiseen johtaa mun mieliala sairastelu: olen diagnosoitu vaikka ja millä koodilla, pysyvimmät on masennus ja kaksisuuntainen.. niihin lääkityskin.

4. Rakastan eläimiä, erityisesti kissoja!

5. Haluaisin matkustaa maailman ympäri reppureissaja tyylillä 

6. Olen aina haaveillut kaverijouluista: joulu jolloin kaverit kokoontuu yhteen kuin perhe

7. Kun mä rakastun, teen rakkaani eteen kaikkeni. Sama pätee ystäviin, mä olen valmis vaikka kuolemaan toisen puolesta.

8. Rakastan suihkugeelejä, ostelen niitä ihan villinä - myös käytän, eli en hamstraa huvikseni. Mulla on varmaan 20 eri tuoksua tällä hetkellä - varastot vähissä siis.. :O

9. Olen ylitunteellinen ja aika ääripäissä elävä - mun on vaikea hillitä tunnekuohujani ja joudunkin usein epämiellyttäviin tilanteisiin, kun tuohdun tai saan itkukohtauksen. Toisaalta tämä on sitä parasta, aidointa minua..Hmm..

10. Olen aina halunnut kirjailijaksi.. kirjoittaa lastenkirjoja, omasta elämästä..läskinä ja myös mieliala vammaisena..tai kiusattuna.. ei mun elämässä mitään hienoa ole, mutta ehkä jos saisin sen alas kirjattua, voisin nähdä omat virheeni selvemmin ja oppia itsestäni jotain uutta.. 

Tietojen päivitys... öö.. teen sen kohta. Nyt aamukahvit menossa. AI saatana!! Unohdin käydä vaa'alla!!!

Siinäpä se. Haastan lukijat vastaamaan, joko samaan tyyliin kuin minä, tai sitten yksi vastaus päivässä. Kumpi tuntuu paremmalta :)