Muksa reissu ja kotiin tullessa tajusin, että puolet reissukuvista on ihan silkkaa sumua - sen siitä saa, kun luottaa tähän nokialaiseen.. hoh hoh.. mutta eipä se reissu ole vaan kuvia, vaan myös muistoja.

Äippä tuli meille maanantai iltana, syötiin kiinalaista ruokaa ja raparperi-valkosuklaa piirakkaa, värjättiin hiukset (juurikasvuni eli jo ihan omaa elämäänsä ) ja yritettiin mennä ajoissa nukkumaan.. Lopputulos on, että 01 jälkeen kömmittiin petiin, kun kello soi aamulla 05.00. Itse heräsin vielä kolmelta kukkumaan, enkä millään saanut unta.. vihaan aamulähtöjä kun ne stressaa koko yön ajan. Mun kauhuskenaario on aina se, ettei herätyskello soi - ei mikään niistä kolmesta, jotka on soimassa.. Jokaisella nukkujalla omansa: kuinka todennäköistä? Juu ei ole ei.

Ilma oli ihanan raikas ja meinas tulla melkein vilu kun läksin lyhyt hihaisella reissuun. Onneksi aurinko kuitenkin paistoi suht lämpöseen.

Äippäkin otti arskaa kannella ja nautiskeli lonkkua..

Tallinnassa oli vähän pilviäkin taivaalla, mutta silti arska pääs lämmittämään..

Jouduttiin odottelee pari tuntia, enenkuin päästiin hotelliin sisäänkirjautumaan: käytiin terassilla syömässä.. ja juomassa..

Hotellina meillä oli suht uusi tuttavuus Ecerön valikoimissa, kesäkuussa 11 avattu St.Olav.

Hotelli on rempattu johonkin ikivanhaan taloon ja siellä on jätetty alkuperäsirakenteita paikoilleen, rappauksen alta näkyy vanhat tiilet ja keskellä käytäviä on tukipalkkeja, joiden alta joutuu kumartelemaan.. lattiat narisi ihanasti ja paikka oli mun mikäkin labyrintti.. eksyin matkalla ulos ekalla kerralla  Huoneesta ei tullut otettua kuvia.. Mutta vanhanajan fiilistä ja hyvin erilaisia huoneita.. meillä oli vinokatto ja mielenkiintoinen kolo huoneessa, joka oli peitetty kaapilla ja pöydällä..

Aamupala oli noutopöydästä ja tarjolla kaikkea nannaa.. kylmien lisäksi myös lämpimiä juttuja.

Tiistai iltapäivä vietettiin Ilusalongossa hemmoteltavina..

Hoitojen jälkeen piti ottaa hiukka lepoa ja laittautua..mun väsymyksen ja silmäpussien piilottamiseen tarvittiin kilo pakkelia ja siltikään tulos ei ole onnistunut..

Ja illalla mentiin kaupungille kävelemään...

ja syömään.. Käytiin lukemassa varmaan 30 ravintolan ruokalistoja läpi, koska mun teki ihan sikana mieli sienikastiketta ja sitä ei tuntunut olevan tarjolla missään. Loppupeleissä kuitenkin löydettiin ravintola joka täytti kaikki meidän odotukset.. Aivan taivaallista bruchettaa ja valkosipulileipää alkupaloiksi, äipälle kana masalaa ja mulle pihviä sienikastikkeella ja stanan hyvillä perunoilla.. Inhottavaa on, ettei mitenkään kaikkea jaksanut syödä.. mutta voi nammm..(Kuva ei tee oikeutta tuolle ruoalle..)

Käveltiin ruoan jälkeen vanhassa kaupungissa edestakaisin ja ihasteltiin kaikkia pieniä putiikkeja ja arkkitehtuuria.. loppuillaksi ja alkuyöksi päädyimme baariin juomaan viiniä (aivan sairaan edullista, kaksi lasia 8.20) ja viileässä illassa tassuttelun jälkeen myös Irish coffee maistui - á 5.10€ kappale, eli ei pahoja hintoja alkuunkaan.

Puoli 2 sammuttiin kun mitkäkin pulimammat pikemminkin väsymyksestä kuin alkoholista.. aamulla aamupala ja sitten lähdettiin shoppailemaan ja kohti satamaa pikkuhiljaa.. ostin ihanat salaatinottimet ja uuden söpön puisen voiveitsen.. yhtä paitaa teki kauheasti mieli kokeilla, mutten kertakaikkiaan jaksanut siinä kuumuudessa.

Käytiin juomassa Chokolatissimot (kahvia, tummaa suklaata sulatettuna pohjalla, kermavaahtoa ja kaakaojauhetta - ei makea, mutta tuhat kalotia tukevuutta..)

Ja syömässä ja juomassa lisää... (Äiti on HIUKKA väsähtänyt...)

Laivalle mentäessä käytiin kysymässä onko hyttejä vielä vapaana ja saatiin ykkös kannelta joku kammottava kahden neliön koppi, mutta hyvin se uni tuli sielläkin..pimeässä ja viileässä.. ja hiljaisuudessa. Kympillä irtosi se luukku..Pääasiassa ostokset oltiin päätetty hoitaa laivalla, jottei tarttis raahailla niitä ees sun taas.. nekin sai siis kätsysti sinne talteen..

Loppumatka laivalla istuttiin kannella ja ihailtiin merta...

Ostin mun syntäreille alkoholit ja pikku purtavaa valmiiksi.. Pötkön salamia ja hollantilaista savujuustoa puolen kilon paketin.. kaksi laatikkoa olutta ja yhden karpalolonkkua, litran vodkan, fisushotteja ja suklaakerma likööriä.. 3 litran viinihanan..vielä pitäisi valkkaria ostaa, jos joku sitä vaikka juo..itse en voi sietää moista ja saan siitä kamalan päänsäryn... Mutsi osti mulle lahjaksi Puolalaista..(Hmm..vai romanialaista...??) kuoharia, joka oli sika hyvää, mutta aika makeaa.. Tarjoilen sen sitten alkudrinkkinä toisen kuoharin lisänä..

Nyt on loppuviikko vielä vapaata.. ja maanantaina aloitan uudessa duunipaikassa.. Hiukka kauhulla sitä odottelen, mutta saas nähä.. tulee mitä tulee, otan mitä annetaan ja siihen tahtiin..

Pitäisi yrittää rytmi keikauttaa päälaelleen (nukkua öisin, valvoa päivisin...) ja siivoilla.. ensi viikolla on mun ikääntymispippalot lauataina.. ilmeisesti 12 naista on tulossa, miehiä ei ole kutsuttu..pitää varmistaa meny, hankkia kaikki tarpeellinen, tehdä jotain niiden ruokien eteen..miettiä, mitä sitä laittaa päällensä.. huh huh.. onneksi ihminen täyttää vain kerran elämässään 30.

Niin ja pitää laihtua kaksi kiloa vielä. KÄÄK.